034-32487411
جستجو

سازه و اتصالات LSF

سیستم ال اس اف (قاب های فولادی سبک ) نوعی ساختار دیوار باربر است، که در ایران بر طبق دو استاندارد معروف نیوزلندی(استرالیایی) و کانادایی(آمریکایی) تولید می شوند.

این ساختار ها از پروفیل های فولادی با روکش روی(Zinc) که اصطلاحا به آن گالوانیزه نیز گفته می شود ، تشکیل شده اند.

سازه ال اس اف LSF

معرفی اجزا تشکیل دهنده سازه های LSF

سازه رانر، جزء افقی ساختار قاب فولادی را در دیوارهای خشک تشکیل می دهد

سازه رانر به معنای سطح مقطع ثابت با طولی معین میباشد. معمولا در ساخت سقف، دیوار و در و پنجره فلزی استفاده میشود. پروفیل U که با نام سازه رانر نیز شناخته می‌شود جزء افقی ساختار قاب فولادی در سیستم درای وال میباشد. مقطع سازه رانر به شکل U است به همین جهت به پروفیل U معروف است.

سازه استاد به لاتین (stud) که با نام پروفیل C  نیزشناخته می‌شود از مهمترین اجزای زیرسازی و زیر ساخت اسکلت کناف، سقف کاذب ، دیوار کناف و… میباشد.

سازه استاد سطح مقطعی به شکل  C دارد.

این سازه در حقیقت قسمت عمودی قاب فولادی اسکلت دیوار های کاذب کناف را تشکیل میدهد.

این سازه ها نقش زیر سازی برای نصب پانل های اصلی را برعهده دارند.

سازه استاد در فواصل 30 ، 40 و 60 سانتیمتری یکدیگر نصب میگردند.

پروفیل های استاد در ابعاد 50، 70 و 100 میلیمتر به شکل سطح مقطع C و در دو نوع طبق استاندارد های DIN  و NF تولید و عرضه میشوند.

جویست

در ساخت و ساز سقف های میانی در سیستم LSF تیرریزی ها عموماً در امتداد استادهای دیوار انجام می گیرد. هریک از تیرها معمولاً بار خود را مستقیماً به استادها منتقل می نمایند. قطعات فوق معمولا با اشکال C و یا Z ساخته و اجرا می شوند. پوشش این نوع سقف ها معمولاً با بتن ریزی و یا با نصب تخته های چوبی یا گچی انجام می شود.
 
اتصالات

سازه های LSF با اتصالات فولادی به یکدیگرمتصل می شوند، این اتصالات عبارتند از:

  • هلدآن Hold on : جهت اتصال سازه های ال اس اف به کف(زیر سازی پایین)
  • پیچ T شکل
  • نبشی برش گیر
  • بادبند

برای اتصالات سازه ها از انواع پیچ ها مثل پیچ بکس و پیچ واشردار یا قارچی نیز استفاده می شود.

سوالات متداول

با سازه ال اس اف(LSF) چند طبقه ساختمان را می شود اجرا کرد؟

در حال حاظر برای احداث ساختمان در ایران تا 15 متر ارتفاع می توان مجوز گرفت.

معمولا در صورت آماده بودن پیش نیاز های اجرای سازه نصب اسکلت LSF در کمتر از یک ماه رقم می خورد.

سیستم  قاب های فولادی سبک ال اس اف که با استفاده ازمقاطع فولادی روکش دارzinc که به روش نورد سرد تولید شده اند به عنوان یکی از مقاوم ترین سیستم های اجرای اسکلت در ساختمان شناخته می شوند.

بله با توجه به بررسی و تایید نقشه های سازه ال اس اف (LSF) توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری های شهرهای مختلف نیز این نوع سازه را تایید می کند.

معمولا قیمت سازه (LSF) بر مبنای وزن آهن گالوانیزه مصرفی محاسبه می شود وبر اساس نوع سقف,ابعاد فضاها وتعداد طبقات و…این وزن متغیر می باشد لذا پارامتر اصلی تعیین قیمت سازه(LSF) وزن آهن گالوانیزه و قیمت روز ورق گالوانیزه می باشد.

بله سیستم قاب های فولادی سبک LSF  یکی از اسکلت های مورد تایید نظام مهندسی ساختمان و موسسه تحقیقات مسکن می باشد.

معمولا وزن اسکلت متعارف احداثی با سازه های(LSF) قاب های فولادی سبک برای هر یک مترمربع بین 20 تا 35 کیلوگرم می باشد.

با توجه به انعطاف بالای سازه های ال اس اف در طراحی می توان از این نوع اسکلت فلزی در انواع مختلف کاربری های ساختمانی استفاده کرد.

شاید به جرات بتوان بیان کرد که نقشه های معماری ساختمان عامل اصلی در طراحی سازه های  LSF هستند.

این سیستم به عنوان یکی از گزینه های استاندارد و مورد تایید سازمان های مربوطه جهت صنعتی سازی ساختمان مطرح می باشد.

این ساختار با داشتن ویژگی های منحصر بفردی همچون(1-وزن به مراتب سبک تر نسبت به سازه های سنتی,2-سرعت اجرای بالاتر,3-صرفه جویی در منابع انرژی ,مواد اولیه و آب و…4-قابلیت استفاده در فضاهایی که سایر ساختار ها و سیستم ها محدودیت دارند می باشد.

بله,جهت اجرای سیستم ال اس اف در طبقه همکف بایستی در محل قرار گرفتن دیوار یک فونداسیون به صورت نواری اجرا گردد اما این فونداسیون به مراتب سبک تر و ارزان تر از ساختار های سنتی اجرا می شود.

جنس پوشش دیوار ها در ساختمان های ال اس اف(LSF) چیست؟

دیوارها عموما در ساختار های ال اس اف با مصالح خشک همانند سمنت برد,فایبر سمنت برد,پنل گچی,ساندویچ پنل,ساتل,مصنوعات چوبی(MDF و…),پنل های PVCوسرامیک خشک,ترمووود و … پوشش داده می شوند.

ساختار های اجرا شده با سازه ال اس اف بصورت ساختار دیوار باربر طراحی می شوند ویکی از مزیت های اصلی آنها رفتار میان قابی مناسب در زلزله می باشد همچنین وزن سبک تری دارند و سرعت اجرای آنها بالاتر است و برای مکان هایی که برق وآب در دسترس نیست و حمل و نقل مصالح هزینه زیادی دارد بهترین گزینه جایگزین ساختارهای سنتی است که در عین حال استاندارد و مورد تایید نهاد ها و سازمان های دولتی است.

یکی از محدودیت های اجرای سیستم ال اس اف مربوط به ابعاد فضاها است بدین صورت که عرض دهانه ها در طراحی نسبت به سیستم های بتنی وفلزی محدودیت های بیشتری دارد و همچنین ابعاد و تعداد در و پنجره در یک دیوار محدودیت دارد.

انواع نماهای سنتی و صنعتی را می توان روی دیوار ال اس اف کار کرد اما بهترین گزینه استفاده از متریال های خشک می باشد(مانند:سمنت برد,ساندویچ پنل,سرامیک خشک,سنگ مصنوعی,فایبر سمنت برد    وOSB و…)

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید محصول مستقیما با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

این مطلب روبا دیگران به اشتراک بذار...